چسب-کاشت-میلگرد-چیست
چسب کاشت میلگرد چیست

 درباره چسب کاشت میلگرد (آرماتور) بیشتر بدانید

کاشت میلگرد عملیاتی است که برای افزایش دوام و مقاومت بتن صورت می گیرد. در واقع امروزه یکی از پرکاربرد ترین کارها برای افزایش مقاومت سازه های بتنی کاشت میلگرد می باشد. از جمله شرایطی که مهندسین را مجبور می کند تا از این روش برای تقویت سازه های بتنی استفاده کنند می توان به تغییر مشخصات فنی و نقشه های طرح و اجرای سازه ها، تغییر کاربری و شرایط بهره برداری، ایجاد سهولت در اجرا و در دسترس بودن مصالح و تجهیزات اشاره کرد. مراحل روش کاشت میلگرد در بتن به ترتیب ایجاد سوراخ در بتن ها به وسیله‌ی دریل یا کرگیری در سطوح بتنی، شست و شو و تمیزکاری سطوحی بتنی و داخل سوراخ های ایجاد شده به وسیله‌ ی دمنده و مکنده های هوا، تزریق چسب کاشت میلگرد به وسیله تجهیزات مخصوص در عمق کافی و در نهایت هم نصب میلگرد بر روی سازه‌ی بتنی.

()

انواع چسب کاشت میلگرد (کاشت آرماتور)

همانند تمامی محصولات موجود در صنعت ساخت و ساز، چسب کاشت میلگرد نیز در انواع و برندهای مختلف تولید می شود که هر کدام ویژگی های منحصر به خود را دارا هستند. بدیهی است که پیش از انتخاب برند چسب کاشت میلگرد بایستی تحقیقات کافی و لازم برای شناخت چسب کاشت میلگرد مناسب انجام شود. به مانند تمامی محصولات، در هنگام انتخاب چسب مناسب لازم است تا توجه کافی به آیین نامه ها و قوانین مربوطه داشته باشیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را انجام دهیم. چسب کاشت میلگرد از نظر ترکیبات شیمیایی، مشخصات مکانیکی و کاربرد تفاوت هایی با هم دارند و از این نظر نیز به سه دسته‌ی کلی تقسیم می شوند:

  • چسب کاشت میلگرد کپسولی
  •  چسب کاشت میلگرد حجمی
  • چسب کاشت میلگرد کارتریجی

ویژگی های چسب کاشت میلگرد

چسب کاشت میلگرد ماده‌ ای شیمیایی است که بر پایه رزین های اپوکسی، پلی استر و وینیل استر تولید می شود. چسب کاشت میلگرد علاوه بر رزین های پلیمری که در ترکیبش وجود دارد، دارای افزودنی های بتن نیز می باشد. این افزودنی ها شامل مواد نرم کننده برای افزایش انعطاف پذیری چسب کاشت میلگرد و کاهش دمای تبدیل شیشه‌ ای، پرکننده ها که انقباض چسب را در موقع گیرش و سخت شدن کاهش می دهد و خصوصیات مکانیکی آن را تقویت می کند. همچنین این موضوع که عملکرد چسب ها در محیط های خورنده و اسیدی چگونه باشد تیز محل توجه است.مهم ترین ویژگی چسب های کاشت میلگرد که به صورت عمومی باید در تمامی انواع مختلف این چسب ها وجود داشته باشد شامل ویسکوزیته مناسب در زمان اختلاط و نصب، زمان مصرف مناسب، زمان ژله‌ای شدن مناسب، مدت نگهداری مناسب، دانسیته و اشباع سازی قابل قبول می باشد. به طور کلی ویژگی های مقاومتی چسب کاشت میلگرد در مقابل بارهای استاتیکی، دینامیکی و شبه دینامیکی بسیار مهم می باشد.